|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
A kommunikáció a hazai vezetők gyenge pontja
|
Szabó Ágnes, Origo, Üzleti Negyed Menedzsment Fórum, 2004. szeptember 30.
Egy
nemzetközi felmérés szerint komoly kihívást jelentenek a vezetők
jelentős részének az olyan feladatok, mint az eredményes kommunikáció,
a beosztottak motiválása, a feladatok delegálása. A Menedzsment Fórum
által megkérdezett hazai szakértők szintén a vezetési stílus, illetve a
kommunikáció terén emeltek ki hiányosságokat.
Alkalmatlan a posztjára a vezetők harmada A
Right Management Consultant 133 szervezetre kiterjedő elemzése azt
mutatja, a vezetők 30 százalékát tartják munkatársaik a feladatkörük
betöltésére alkalmatlannak, és 30 százalékukat középszerűnek. Mindössze
a menedzserek fennmaradó része felel meg minden elvárásnak. Chris Ray,
a tanácsadó cég munkatársa elmondta: tréningekkel fejleszthetőek a
hiányos képességű vezetők, azonban a vállalatoknak a `leszakadók`
mellett a közepesnek értékelt menedzserek képzésére is gondot kell
fordítaniuk.
A megkérdezett vállalati munkatársak szerint a
legfontosabb vezetői erény a jó kommunikációs készség: a tanácsadó cég
felmérésében a válaszadók 47 százaléka emelte ezt ki, mint a
legfontosabb tulajdonságot. 44 százalék szerint igen fontos, hogy a
menedzsernek legyen `víziója`, azaz célt tudjon kijelölni beosztottai
számára, és legyen érzéke a motiváláshoz. A megkérdezettek 32 százaléka
úgy véli, a jó főnök őszinte és egyenes, 31 százalékuk szerint
megfelelő döntéseket hoz, 26 százalékuk szerint jó kapcsolatot tud
fenntartani alárendeltjeivel, és 22 százalék szerint kreatív.
A
nemzetközi felmérés eredménye szerint az emberek 42 százaléka érzi úgy,
át tudná venni felettese munkakörét, míg 46 százalékuk nem érzi elég
jónak magát erre a posztra, 12 százalék pedig bizonytalan. Általában
inkább a férfiak érzik úgy, hogy alkalmasak lennének saját főnökük
pozíciójának betöltésére.
A hazai középvezetők alulteljesítenek Egy
felsővezetővel szemben igen nagyok az elvásárok: legyen stratégiai
gondolkodású, és ismerje fel az emberi tőke, ezen belül a
munkaerő-felvételi döntések fontosságát. A hozzáállás, az attitűd
ugyanis hosszú távon meghatározza az adott személy teljesítményét,
ezért a vezetőnek tiszta képet kell kapnia beosztottjának céljairól.
Ezen a téren van mit behozni: a munkaerő-felvételi döntések kétharmada
nemzetközi vizsgálatok szerint egy éven belül hibásnak bizonyul.
Egy
vezető csupán csapatban, a munkatársakkal folytatott állandó
kommunikáció révén számíthat arra, hogy cége sikeres legyen. Egyes
elemzők ezt a tulajdonságot tartják a hazai vezetők legnagyobb
gyengeségének. Pedig a tekintélyelvűségre alapozó irányítás gátolja a
munkatársak őszinteségét, ami végső soron teljesítményingadozáshoz
vezethet. Gyakran előforduló vezetői probléma a visszajelzés adásának,
valamint az értékelésnek a hiánya is. Az igazi vezető viszont jól tud
bánni embereivel, állandóan képzi magát, megfelelő kommunikációs
képességgel rendelkezik, és képes egy változási folyamatot irányítani.
Míg
a hazai multinacionális cégek tudatosan figyelnek vezetőik
kiválasztására, addig a kis- és középméretű vállalkozások sokszor
kénytelenek kibékülni a kevésbé képzett és vezetni alig tudó
vezetőkkel, akik sok esetben elnyelik az újítási kezdeményezések
hatásait.
Magyarországon a Czipin and Proudfoot cég
hatékonysági felmérésének eredménye is arra utal, hogy nem kielégítő az
irányítói pozícióban levők teljesítménye. Habár a magyar
termelékenységi szint 1 százalékos növekedést mutat, termelékenységünk
még mindig a legalacsonyabb a vizsgált országok között. A hazai
vállalatok számára a legnagyobb kiesés az elégtelen vezetői ismeretek
következménye: a nem megfelelő középvezetői szintű irányítás 44, az
ellenőrzési hiányoságok 24, a nem megfelelő munkamorál 12, a hiányos
kommunikáció 7, az IT problémák 8, a nem megfelelő képesítések pedig 7
munkanap kiesést okoznak évente és dolgozónként a cégek számára.
Nem várják el a vezetőktől a kreativitást A
munkaerő-értékeléssel foglalkozó Profiles International Hungary
nagyszámú hazai közép- és felsővezető teljesítményét értékelte az
elmúlt négy évben. A 18 készség-csoportot, ezen belül is 70 szempontot
vizsgáló hatékonyságmérés többek közt kitér a vezető alkalmazkodó
képességére, vagy a szakmai teljesítményére éppúgy, mint személyes
fejlődésére.
A Profiles International részéről Trizna Júlia
ügyvezető igazgató a Menedzsment Fórumnak elmondta: a hazai
középvezetők igen kevéssé hatékonyak a kommunikáció terén. Számos
különböző képesség tartozik abba a körbe, ahol nem teljesítenek jól a
magyar vezetők: a nyitottság, a mások ötleteinek meghallgatása, vagy az
új információk feldolgozása például olyan képességek, melyek terén
gyakran vannak `fekete lyukak`. A rengeteg, cégeknek eladott
kommunikációs tréning ellenére a hazai vezetők még mindig nem igazán
jók ezen készségek terén, Trizna Júlia szerint azért, mivel nem a
konkrét igényekhez igazodnak a tréningek.
Jellegzetes hibája a
hazai irányítóknak - főleg a legfelső pozíciókban -, hogy sok menedzser
úgy érzi, ő már `készen van`, azaz nincs igénye további fejlődésre,
előrelépésre. A középvezetőkre jellemző a kreativitás hiánya, illetve
hogy a kihívásokra nem tudnak jó válaszokat adni. Ez azonban nem
feltétlenül az ő hibájuk, mivel nem adnak lehetőséget nekik arra, hogy
kreativitásukat kibontakoztassák. A hazai vezetők emellett nem igazán
tudják beosztottaikat motiválni. A mások egyéni tehetségére való
odafigyelés sem erőssége a menedzsereknek: a hazai munkahelyeken
mindenki magával, a saját teljesítményével foglalkozik elsősorban.
A
külföldről érkező szakemberek számára általában nagy meglepetés,
mennyire nem tudnak a magyar alkalmazottak teamben gondolkozni,
csoportmunkában dolgozni, mondta el Trizna Júlia. Ami még nem jellemző
a hazai vezetőkre, az a felelősségvállalás, a saját döntések iránti
elkötelezettség: ez azért lehet problematikus, mivel az egyéni döntési
hatáskör viszonylag új jelenség a magyar munkahelyeken.
Dr.
Poór József, a Mercer Magyarország ügyvezető igazgatója, a pécsi
egyetem tanára munkatársunknak elmondta: a multinacionális cégek hazai
leányvállalatainál elsősorban az figyelhető meg, hogy a vezetők
tanácstalanok a jelenlegi változó helyzetben. Az anyacégek ugyanis már
nem pumpálják magyarországi fiókvállalataikba a tőkét, hazánk kiemelt
pozíciója mára megszűnt. Ez azzal jár, hogy sok helyen elmentek a
külföldi szakértők, és a vezetők kezükbe kapták a marsallbotot, mellyel
egyelőre nemigen tudnak mit kezdeni.
Túl gyorsan kötnek üzletet a hazai vezetők A
teljes globalizáció szakaszában a nemzetközi cégen belüli hálózatépítés
kiemelt fontosságot kap. Van, amelyik leányvállalatnál jól megy, van,
ahol azonban nehézségeik vannak a magyar vezetőknek az
érdekérvényesítéssel. A nemzetközi kommunikációt nehezíti, hogy a hazai
menedzserek nyelvtudása nem kielégítő, főleg a műszaki és
termelésirányítói területen, illetve a vidéki gyárakban.
A
Mercer ügyvezető igazgatója szerint jellemző a magyar döntéshozókra,
hogy túl gyorsan kötnek üzletet, sok esetben meggondolatlanul szavaznak
bizalmat a másik félnek. Ebben a tekintetben tanulhatnánk a japánoktól,
jegyzi meg Dr. Poór József, akikre ez a mentalitás nem jellemző. A
lényeges döntéseket viszont sok esetben halogatják a magyarok, ami
szintén nem növeli a hatékonyságot.
A magyar tulajdonban levő
vállalatoknál sok pozitív példa van a jó vezetőkre, ám sok helyütt a
menedzsment irányítói, delegálási képességei elmaradnak a kívánatostól.
A vezetési stílus a termelést 20-30 százalékkal csökkentheti, vagy
növelheti, ám erre a tényre számos hazai kis- és középvállalatnál nem
figyelnek oda. Emellett Poór József szerint speciális problémák
jellemzik a közigazgatást, ahol közel 11 ezer vezető dolgozik,
jellemzően autoriter irányítói stílust követve.
Szabó Ágnes A kommunikáció a hazai vezetők gyenge pontja Origo, Üzleti Negyed Menedzsment Fórum, 2004. szeptember 30.
|
|
|